in

כדאי לכם לרכב על אופניים

עיריית תל אביב-יפו משקיעה, מרחיבה ומשפרת את תשתית שבילי האופניים, ופועלת ליצירת הפרדה פיזית ברורה בין כלל משתמשי המרחב הציבורי.

2020 היא שנת יריית הפתיחה למהלכים יוצאי דופן שהעירייה ביצעה וצפויה לבצע בשנים הקרובות. עיריית תל אביב יפו מובילה מהפכה בתחום תרבות האופניים, להפחתת הפקקים ולצמצום זיהום האוויר. בשנים האחרונות הוקצו שטחים רבים ברחבי העיר לטובת סלילת שבילי אופניים, כאשר במהלך השנה הקרובה מתוכננים להיסלל עוד כ-20 ק"מ של שבילי אופניים ברחבי העיר, שיתווספו ל-140 ק"מ הקיימים.

בימים אלה, מקדמת עיריית תל אביב-יפו בשיתוף התושבים תכנית אסטרטגית: "עיר אופניים 20-25", במטרה להכפיל את היקף הנסיעות בכלים אישיים ל-20% עד שנת 2025 – מעט פחות מערי האופניים המתקדמות בעולם ונתון גבוה משמעותית מהממוצע של ערי ישראל, העומד על 3%. התכנית, שתיחשף בקרוב, תכלול הרחבה משמעותית של רשת שבילי האופניים, לצד שדרוג התשתיות התומכות, פתרונות חניה, מסילות מתכת לירידה במדרגות ציבוריות, רציפות השבילים, השקעה בחינוך ובתרבות לרכיבה נכונה, במידע לרוכבים ועוד.

מטרתה של תוכנית "אופניים 20-25" היא לצמצם בצורה משמעותית את השימוש ברכב הפרטי, להציע לו חלופה ולעודד רכיבה בטוחה. כפועל יוצא מכך, עיריית תל אביב-יפו תמשיך לקדם מיזמי רכב ואופניים שיתופיים ותעודד פעילות ציבורית או פרטית של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית, המספקת מגוון יתרונות ציבוריים לרבות צמצום הגודש, הגברת ההתניידות, צמצום יוקר המחייה, הרחבת השוויוניות, שיפור איכות האוויר ועוד.

כך ניצלנו את תקופת משבר הקורונה

התפרצות נגיף הקורונה שכפה סגר כמעט מוחלט, יצר הזדמנות נדירה להאיץ את עבודות התשתית והבנייה ברחבי העיר. לאור ההפחתה הדרסטית בתנועת כלי הרכב והולכי הרגל ברחבי העיר, עיריית תל אביב ניצלה את "יתרונות" המצב ונערכה במרץ ליום שאחרי: קידום והשלמה של עבודות סלילת שבילי אופניים ברחובות לוין קיפניס, שארית ישראל, ח"ל, דוד אבידן, אופנהיימר, טאגור, שלונסקי, בירנית, וינגייט, יד המעביר, שלום אש וכן, עבודות ברחוב התחייה הכוללות גם את חידוש הרחוב.

מה צופן לנו העתיד: מהיום ועד 2027

* בשלהי חודש אפריל החלה העירייה בסלילת שביל האופניים דו-סטרי שאורכו 1.6 ק"מ, בצדו המערבי של רחוב בן יהודה, מרחוב ארלוזורוב צפונה עד רחוב התערוכה. העבודות על שביל זה צפויות להימשך כארבעה חודשים, שבמהלכן לא צפויים שינויים בהסדרי התנועה ובכל העת יישמר מעבר בטוח להולכי הרגל.

* אחד הפרויקטים הגדולים שעיריית תל אביב-יפו ניצבת בפניהם כולל את עבודות התוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול, שיבוצעו על ידי נתיבי תחבורה עירוניים. עבודות אלה צפויות לצאת לדרך ברבעון הראשון של שנת 2021 ומביאות איתן אתגרים רבים להתמודדות, גם בשל אופיו המסחרי המובהק של הרחוב. מאחר ותוואי הקו הירוק יעבור לכל אורך רחוב אבן גבירול (40% מהרחוב יהיה חפור בזמן עבודות נת"ע), העירייה עמלה בימים אלה על תכנון שביל אופניים שיתאים עצמו להסדרי התנועה באופן המיטבי. בראש מאמציה להקל עד כמה שניתן על שגרת המסחר היומיומית בעיר ולאפשר לבעלי העסקים שנפגעו קשות כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, גישה נוחה וראויה לעסק שלהם; ולהמשיך לספק תשתיות רכיבה נוחות ובטוחות עבור תושבי העיר.

 הקו המנחה בעבודות הרק"ל בעיר הוא השארת שביל אופניים רציף, בטוח ונוח לרכיבה בכל תקופת העבודות. בזמן שנת"ע יעבדו בצד אחד של הרחוב צדו השני יישאר פתוח לתנועה וכשיסיימו צד אחד, יעברו לעבוד בצדו השני והמקטע בו הסתיימו עבודות נת"ע ייפתח לתנועה. פריקה וטעינה תותר על הנת"צ בשעות מסוימות בלבד. ברוב המקרים, מדרכות עבור הולכי רגל יהיו אך ורק מתחת לשדרת העמודים המקורה. הדבר מצריך שינויים בהסדרי התנועה, הורדת נתיבים וחניות וכמובן יצירתיות על מנת לאפשר לתחבורה ציבורית, שביל אופניים, רכב פרטי ומדרכות להולכי רגל, להתקיים ברחוב אחד בעת ובעונה אחת לכל משך עבודות נת"ע (המתוכננות למשך 6 שנים).

 

עבודות הרק"ל ברחוב אבן גבירול יכללו 4 תחנות: נורדאו, ארלוזורוב, כיכר רבין וקפלן. מקטעים אלה ינותבו להסדרי תנועה חדשים ויכללו שביל אופניים למשך כל תקופת העבודות (כ-6 שנים), תוך הפחתת הפגיעה הכלכלית בעסקים.

עושים לכם סדר ברחובות – מתקנים לעגינת אופניים

עיריית תל אביב יפו מעודדת רכיבה על כלים אישיים ובמקביל, דואגת להסדרת חניות לאופניים בחצרות הבתים. חניות אלה יצמצמו את מספר הכלים הדו גלגליים החונים ברחובות המגורים ויפנו את המרחב הציבורי לשימושים חשובים כמו נגישות בטוחה ונוחה, של הולכי הרגל. לפיכך, 240 בנייני מגורים בשכונות לב תל-אביב ובצפון הישן קיבלו בשבועות האחרונים מתקנים לעגינת לאופניים בחצר הבניין.

מדובר בפיילוט של המיזם העירוני להצבת חניות חדשות לאופניים. הפיילוט נערך בשכונות לב תל אביב והצפון הישן מאחר ובהן הריכוז הגבוה ביותר של רחובות צפופים ומדרכות צרות; שכונות עתירות משתמשים – המשרתות תושבים, עסקים ומסחר, מבקרים ומבלים; וכן שכונות שבהן מספר גבוה במיוחד של רוכבים ומשתמשי אופניים יומיומיים.

בדצמבר 2019 הזמינה העירייה את תושבי שכונות אלה להירשם ליוזמה באמצעות טופס מקוון, ולאשר הצבת מתקן עגינה לאופנים בחצרות הבניינים. לקריאה נענו יותר מאלף תושבים ונציגי בתים. בתום בחינת הבקשות ומיפוי האפשרויות נבחרו לשלב הפיילוט 240 בתים ב-5 מקבצי רחובות.

הצלחת הפיילוט תאפשר יישום השלבים הבאים בפרויקט והרחבתו לעוד שכונות ורחובות בעיר.

מקצרים לכם את הדרך – התקנת מסילות

העירייה נערכת להתקנת מסילות אופניים ממתכת שיאפשרו ירידה במדרגות ציבוריות, להגעה נוחה ודרך מקוצרת לנקודות שונות ברחבי העיר. מיקומן של מסילות אלה יקבע בשיתוף עם התושבים, בהתאם לצורך ולביקוש. בימים אלה נבחנת האפשרות  ליצירת ממשק שיאפשר לתושבים להצביע על מיקומים פוטנציאליים להתקנת המסילות – מתוך רשימה של 20 מקומות, כמו גם אפשרות להציע מיקומים אחרים, שאינם מופיעים ברשימה.

הטמענו וחסכנו

החל מחודש אוגוסט יבוטל מערך השכרת האופניים "תל אופן". המערך שהוקם ב-2011 נחל הצלחה גדולה בתל אביב, הן בקרב תושבי העיר והן בקרב מבקריה, וסייע בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. במסגרתו, נרשמו כ-14 מיליון נסיעות ב-1,860 אופניים שהוקצו למערך זה. התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים הביאה לירידה בהיקף השימוש ב"תל אופן" ולכן ביטולו מתבקש, במיוחד בתקופה שבה העירייה משקיעה מאמצים ותקציבים לייעול, שיפור והעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים.      

עיריית תל אביב-יפו

רחוב שינקין: עיריית תל אביב-יפו

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Loading…

0

בקרוב – 11 מדרחובים נוספים ברחבי העיר

נפגש בים?